Soalan 3

Soalan 3 –

 Deraian manik-manik putih menitis di pipinya ibu yang gebu itu. Keadaan keluarga kami semakin menjadi dasyhat. Bagaimana lah keluarga kami dapat nasib seperti ini? Kami kini tinggal di rumah flat yang kecil sangat. Ia cuma ada satu bilik tidur. Setiap hari, ayah ke kerja untuk mencari rezeki. Tempat kerjanya sangat jauh dari rumah dan dia hanya mendapat sebanyak lima ratus dollar setiap bulan. Ibu tidak boleh bekerja kerana dia harus menjaga kedua adik-beradik kecil saya dan lagi pun, dia sedang menghadapi penyakit kancer. Kami tidak boleh ke rumah sakit untuk mengubatinya kerana tiada wangnya. Cuma aku yang boleh mereka harap untuk memberi mereka wang. Oleh kerana itu, aku harus belajar dengan sungguhnya dan mendapat ijazah. Tetapi kesusahan wang ini semua sebab kedua adik-beradik aku. Mereka yang memulakan kejadian ini. Membazir wang yang mereka selalu memikirkan. Bagaimanalah hendak kami menjimatkan wang apabila mereka setiap hari membeli sesuatu? Orangtua aku cuba untuk memehentikan kebiasaan ini untuk berteruskan. Mereka juga menyembunyikan wang itu tetapi , adik-beradik saya akhirnya jumpa  duit itu dan membazirkannya. Suatu hari kemudian, ayah saya diberi tahu bahawa jikalau dia tidak membayar pembayaran elektrik, dia terpaksa berpindah. Akhirnya, kami terpaksa berpindah ke rumah yang lebih kecil. Inilah nasib kami. Kini, barulah aku sedar betapa pentingnya menanam sikap berjimat. Hidup kami sekeluarga
pasti tidak sebegini seandainya tabiat menabung menjadi amalan seharian. Kalaulah kedua adik-beradik aku dapat memikir seperti aku.

Leave a Reply

